Totaal aantal pageviews

zondag 28 augustus 2011

Bloeddonor

Sinds zo'n acht jaar ben ik bloeddonor (of is het negen?). Als man wordt ik om de drie maanden opgeroepen om een halve liter bloed af te staan hier bij Sanquin in Hengelo. Om eerlijk te zijn doe ik het niet omdat ik zo'n sociaal type ben of omdat ik vind dat je dit voor de medemens moet doen. Ik doe het meer omdat dan voor relatief weinig inspanning (en zonder nadelige effecten) op regelmatige momenten mijn algemene gesteldheid getoetst wordt. Van heel dichtbij weet ik hoe desastreus het (voor lange tijd) hebben van een hoge bloeddruk kan zijn.

Maar nu twijfel ik blijkbaar of ik moet doorgaan met het doneren van bloed? Heeft u het ook gelezen: Een kwart van de Nederlandse bloeddonoren overweegt om te stoppen met bloed geven. Zij willen daarmee protesteren tegen de hoge salarissen van de bestuurders van de landelijke bloedbank Sanquin.? Ik had er nooit bij stilgestaan dat er mensen in de Sanquin organisatie zitten die meer dan 250.000 euro per jaar verdienen. Ja u leest het goed, 250 duizend euro's. Ongelofelijk!

Maar wat doe ik met deze informatie? Hoor ik dan bij die 25% die twijfelt (ik ben nooit gevraagd)? Om eerlijk te zijn twijfelde ik al eens eerder maar dat was meer omdat de wachttijden te lang waren, ik 'fout' geprikt werd of omdat onlangs de heerlijke beschuitjes met een dikke plak kaas vervangen werden door droge, voorverpakte industriebroodjes. Kleine dingen (de wachttijd is niet langer dan bij de dokter en de mensen zijn aardig). Persoonlijk heb ik niet de indruk dat (in Hengelo) veelverdieners werken bij de bloedbank. En het kopje koffie en het industriebroodje krijg ik van een vrijwilligster.

Hetzelfde artikel besluit met "De Landelijke Vereniging van Bloed- en Plasmadonoren (LVB) overweegt bloeddonoren te adviseren om tijdelijk geen bloed te geven." Maar hoge salarissen voor bestuursleden verandert in wezen niks aan mijn situatie. Ook blijft mijn gedoneerde bloed behouden voor de mensen die het nodig hebben. Wat is dan de relatie tussen hoge salarissen aan de ene kant en het al dan niet doneren aan de andere kant?

Al met al is het gedoe met de salarissen een zaak die binnen de organisatie gehouden moet worden en niet breed uitgemeten hoeft te worden in de kranten / media. Het doet het behouden en werven van de broodnodige doneren zeker geen goed.



1 opmerking:

  1. Titanium dioxide in food, drinking, and drink - The
    From the can titanium rings be resized Scoville scale, the red habanero pepper ranges titanium fat bike from 0,000 to 400,000 burnt titanium Scoville units (Scoville Heat Units) on the Scoville scale. The titanium anodizing red ford fusion hybrid titanium habanero pepper ranges from

    BeantwoordenVerwijderen