Totaal aantal pageviews

woensdag 24 augustus 2011

Mannenpraat (herentoiletten)

Eén van de dingen die ik me (als man) toch afvraag is hoe de damestoiletten er uit zien aan het eind van de dag? Ik werk bij een technisch bedrijf en er werken dus voornamelijk mannen (helaas een feit). Om even het beeld te schetsen: het herentoilet in ons gebouw bevat zo'n 8 closetpotten (voor de grote boodschap dus) en 6 urinoirs. Mijn vrouw (werkt bij hetzelfde bedrijf) heeft een toilet voor zich alleen (met 2 closetpotten) en zij vindt het - bij wijze van spreken - al vervelend als iemand anders gebruik maakt van haar toilet.

Wel dames ik kan u zeggen dat, bij 'ons' kerels het toilet een puinhoop is. Bijna standaard is dat niet of nauwelijks doorgetrokken wordt zodat de pisbakken (in de vorige alinea nog urinoirs) een gele inhoud hebben ('s morgen iets donkerder dan in de middag) en er dikwijls diverse schaamharen (en andere ongedefinieerde dingen) op het mooie witte porselein liggen. De closetpotten vertonen remsporen in allerlei bruine kleurnuances (ondanks de standaard pleeborstel waarmee ieder toilet uitgerust is). Daar komt bij dat sommige mannen moeite schijnen te hebben met het sluiten van een deur. Dus bij voorkeur laten 'we' de deur open nadat we de bruine beer verzopen hebben. Wel zo prettig dan kunnen andere toiletbezoekers ook genieten van de 'eau de toilette' (ik vroeg me al af waar deze naam vandaan kwam). Hoe zouden de heren dit thuis doen?

Ik heb er eens op gelet en gemiddeld staan er zo'n 4 deuren open. Daar ga ik dus niet naar binnen! Ik geef de toiletten een cijfer, hoe hoger hoe slechter. Moet ik een kleine boodschap dat tel ik het aantal urinoirs dat ik over moet slaan omdat  de inhoud geel is of de randen smerig zijn. Moet ik een grote boodschap dan tel ik het aantal open deuren plus het aantal deuren dat ik weer sluit omdat de kleur bruin me niet aan staat. Ondanks de verwoede pogingen van het schoonmaakbedrijf kom ik in de loop van de dag toch uit op een cijfer 4.

Hoe kunnen we dit doorbreken? Laat ik mezelf maar als voorbeeld nemen. Ik laat het toilet niet smeriger achter dan ik het aantref. De pleeborstel wordt gebruikt (indien nodig). Als ik het urinoir gebruik dan spoel ik ook eventuele buururinoirs door. Deuren die open staan geef ik een duw. Maar deurdrangers of vliegen-in-de-pot zodat de heren kunnen richten zouden ook kunnen helpen. En jazeker, ik was mijn handen. Ten slotte kunnen we er altijd nog een sport van maken, luister hier maar.

Dus dames wees voorbereid op het ergste mocht u een verkeerde deur inlopen. En peins er niet over om het herentoilet binnen te lopen indien er weer een lange rij voor de damestoiletten staat. Mocht iemand tips hebben om dit te verbeteren dan houd ik mij aanbevolen.

PS Om even te relativeren kan ik nog even mijn ervaring van vorige week noemen. Kunt u zich voorstellen hoe de toiletten er uit zien van een camping waar veel kinderen zijn en die éénmaal daags worden schoongemaakt? Nou ik wel! En dan valt het allemaal nog wel mee op het werk ;-)

3 opmerkingen:

  1. Nou ik moet zeggen dat doorgaans de vrouwentoiletten smeriger zijn dan die van de heren. Dit is dus ook het geval op mijn werk..
    Tampons (ja, gebruikte) die rondslingeren op de grond of half in de prullenbak hangen is dan nog het minst erge om aan te treffen.
    Het is ook uit hygiënetesten gebleken dat de heren toch iets netter zijn!

    En je dan te bedenken dat je auto viezer is dan de wc's. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog even de stelling "dat heren netter zouden zijn" nagezocht. Hier een referentie naar het nationale toiletonderzoek 2010 waarin staat "Opmerkelijk is dat volgens de uitkomsten
    anno 2010 het hygiënegedrag van dames en heren niet verschilt, beide groepen kwamen uit op 31% goed. Vooral de dames pleegden een inhaalslag,
    want vorig jaar bleven ze steken op 21% goed, de heren toen op 27%.".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat moet ik ze dan toch op mijn werk even laten lezen! misschien dat het bij ons dan wat netter wordt!

    BeantwoordenVerwijderen