Totaal aantal pageviews

zaterdag 8 oktober 2011

Verboden te parkeren? (verkeersbord)

Van de week overkwam het me weer. Je loopt ergens en je denkt te weten dat je iets 'raars' gezien hebt. Waarschijnlijk is het er al jaren, maar is niet eerder opgevallen. Ik ben teruggelopen om te achterhalen wat ik nu eigenlijk (niet) gezien had. Ik ben (eerlijk waar) achteruit stappend gelopen totdat ik het rare ding in de smiezen kreeg. In dit geval was het dit verkeersbord.
Ik kon me niet herinneren dit bord ooit ergens gezien te hebben. Bestaat dit bord echt? Omdat het bij ons op het werk was dacht ik nog dat het een zelf in elkaar gefabriekt ding zou kunnen zijn, ware het niet dat ik vandaag hetzelfde bord opnieuw in de stad zag.

Wat zou het betekenen? Er is mij altijd geleerd dat een rond bord met een rode rand een zogenaamd 'verbodsbord' is. Dan is een verbodsbord met een streep er doorheen een dubbele ontkenning en dus een gebodsbord? Met andere woorden gij zult hier parkeren! (Maar ik wil niet! Niks mee te maken, je moet!) Het bord was me nog nooit opgevallen. Gek hè?

Uiteraard even nagegoogled en er zijn vele verbodsborden met en zonder de diagonale streep. Kijk nu eens naar de volgende borden


Dit is toch uiterst verwarrend, wat moet ik hier nu mee? Hoe kan ik deze borden nu eenduidig interpreteren? Ik denk dat het eerste bord betekent dat ik niet mag keren, maar dan zou het derde bord impliceren dat ik linksaf MOET slaan. HELLUP!!!

2 opmerkingen:

  1. De rode streep door een verbodsbord betekent volgens mij dat een eerder geplaatst verbodsbord (zonder die rode streep) niet meer van kracht is.
    Dus mag je achter dat P-bord weer gewoon parkeren.
    Maar ik vermoed dat zo'n bord regelmatig verkeerd geplaatst word.

    Het bord "verboden links af te slaan" met een streep erdoor is een stuk vreemder. Het eerdere verbodsbord verliest sowieso zijn waarde bij een zijweg.
    Dus waar zou zo'n bord zin kunnen hebben? Misschien om aan het begin van een lang recht stuk zonder zijwegen aan te geven dat je niet af mag slaan en dan vlak voor de eerste afslag hef je met dit bord dat verbod op. Klinkt erg nuttig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Patrick (G?). Wel creatief bedacht moet ik zeggen ;-)

    Na even googlen vind ik het verkeersborden en verkeersregels boekwerk van de rijksoverheid. Hierin staan in bijlage 1 alle verkeersborden. Bij geen enkel verbodsbord is een diagonale streep opgenomen. Het bord 'verboden linksaf te slaan' staat er niet eens in! Ook bij de autorijscholen staan dergelijke borden er niet bij - zouden deze dan niet officieel zijn?

    Het parkeerverbod is (zoals ik al dacht) het ronde bord met de rode rand en het blauwe middenstuk met de diagonale streep.

    BeantwoordenVerwijderen