Totaal aantal pageviews

woensdag 28 maart 2012

(Halve) Wild heuvels

Ik rijd regelmatig van Hengelo naar Lochem (en vv). Na het saaie stuk langs het Twenthe kanaal (vanaf Goor) - waar regelmatig op snelheid gecontroleerd wordt, heb ik helaas gemerkt - heeft men een fantastische poging gedaan om het wild te beschermen tegen langsrazende auto's (nee, geen paddenoversteekplaats).

Langs de weg is, aan weerszijden, een hoog hek geplaatst om te voorkomen dat het wild vanuit de bossen zomaar de weg oversteekt. (ik denk dat het wild is ondanks het feit dat ik hier nog nooit wild gezien heb). Op 2 plaatsen is een groot gat in het hek waarbij rare palen geplaatst zijn. Toen ik in het donker terug reed naar Hengelo kwam ik er achter waar constructies voor dienen: de palen bevatten bewegingssensoren. In geval van een beweging (in het bos uiteraard) gaan de borden langs de weg fel rood knipperen om de automobilisten te waarschuwen tegen de concrete dreiging van overstekend wild. Ik schrok me kapot kan ik u wel zeggen. Er staan nergens waarschuwingsborden voor de automobilisten ("Pas op plotseling knipperende waarschuwingsborden!").

Er is nog een fenomeen dat ik zou willen bespreken. Langs deze weg zijn ook te pas (maar vooral te onpas) rare heuveltjes tegen de hekken aan gebouwd. De heuveltjes zijn netjes bekleed met graszoden. Speciaal voor de spaarzame lezers van deze blog ben ik even gestopt om, ter illustratie, een foto te maken.
Uiteraard ben ik even op de wildheuvel (zo noem ik het ding maar, ik kan nergens op internet enig gerelateerd woord vinden) gaan staan om te kijken wat er aan de achterkant van deze bijzondere constructie is. En wat denkt u? Niks! Helemaal niks. Het is in feite een halve heuvel! Boven deze halve heuvel is het hek onderbroken.

Combineer ik nu deze twee fenomenen (halve wildheuvels en de bewaakte wild oversteekplaatsen) dan kom ik tot het volgende scenario: wild dat halverwege het oversteken de weg kwijtraakt (rare woordspeling) kunnen via de halve wildheuvels terug het bos in. Ze moeten het heuveltje beklimmen en .... shit ... hoe komen ze nu beneden? De grond is zeker 2.5 meter lager. Het wild kan:
  1. springen en gokken dat er een dierenarts in de buurt is
  2. een parachute uit de rugzak halen ...
  3. op zoek naar een heuveltje met een trapje
  4. (suggesties zijn welkom)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten