Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 november 2013

Miracast

Al enkele weken heb ik nu de Nexus 5 in bezit. Prachtig apparaat, mooi display met hoge resolutie en snel, heel erg snel. Al met al zit er een Snapdragon 800 quadcore processor in die op 2.3GHz geklokt wordt. Ook zit er een GPU in die voor het prachtige beeld zorgt met HDTV resolutie (1080 x 1920 pixels). Voor slechts 399 euro (kijk maar eens wat vergelijkbare telefoons kosten). Hoe kan ik hier meer mee doen? Kan ik het beeld op TV krijgen? Zou ik de Nexus 5 niet als 'PC' kunnen gebruiken, het beeldscherm gebruiken en tegelijkertijd een extern toetsenbord en muis aansluiten? Leuk! Handig!

Ik heb al eens geëxperimenteerd met een Android TV-stick (sterker nog deze zit nu in de TV) maar dat is het toch niet helemaal. Het beeld is OK maar de bediening en de performance laat te wensen over. De bediening via zo'n bluetooth toetsenbordje vraagt enige behendigheid (maar blijft pielen). De performance van bv XBMC is sinds de laatste alfa release (waarbij de GPU gebruikt wordt onder Android) is al een stuk beter maar het blijft behelpen met het beperkte geheugen. Ik kan natuurlijk naar een Rasperry Pi maar - hallo - ik heb hier een Nexus 5 liggen. 

ChromeCast dan? Die inventieve dongle van Google itself dat je gewoon in je HDMI aansluiting kunt steken. Mooi. Goedkoop. Maar nee. Ik moet actief content pushen en de applicaties moeten dit ondersteunen. Ik wil meer. Nu ik er over nadenk wil ik mijn Nexus gebruiken als 

  • PC, dus neem over dat beeldscherm en geef me een echt toetsenbord en een echte muis. Eventueel wil ik - via de telefoon - inloggen op mijn Windows (sorry) of Linux machine. 
  • TV scherm, toon me YouTube of kant en klare films in HD kwaliteit op de beeldbuis zonder gedoe met een extern toetsenbordje of 
  • presentatie medium en aansluiten op beamer op het werk (of op locatie).
Wat te doen? Ik kwam - al zoekende op internet - het fenomeen Wifi Direct (WI-DI) tegen en de daar tegen aan liggende 'standaard' Miracast. Hiermee wordt het mogelijk om met minimale vertraging beelden over te zenden. Miracast wordt - sinds Android 4.2 - ondersteund door de Nexus 5 en is ongelofelijk eenvoudig aan te zetten (Instellingen - Weergave - Draadloze Display - Aan). 

Hiermee kun je dus - draadloos via Wifi - de beeldscherm naar een HDMI poort sturen (TV, beeldscherm en beamer). Geweldig. Bestellen dat ding. En daar wacht ik nu op ....

Verder kun je op internet nazoeken dat het aansluiten van een extern toetsenbord en muis niet het ingewikkeldste is dat je kunt bedenken. Hier zijn diverse blogs over geschreven (via USB of mbv bluetooth). 

Ik wacht even totdat mijn bestelling aangekomen is van de andere kant van de oceaan. Dan maak ik deze blog af. Was hoopvol geschreven op 22/11/2013. We zijn nu op 15 januari 2014 en vandaag heeft AliExpress toegezegd het geld terug te storten nadat uiteindelijk duidelijk werd dat mijn bestelling beschadigd bij hun teruggekomen was (en er geen enkele meer in stock was). Een nieuwe kans. Dan maar terugvallen op mijn vaste adres DealExtreme. Ik zoek even op de nieuwste Miracast dongle en bestel de Tronsmart T1000 (klik voor een review). En meteen ook maar een bluetooth keyboard inclusief muis. Ik wacht weer even tot mijn bestelling er is (zei hij hoopvol).

Op 2 februari heb ik ook deze order maar afgeblazen. Ook DealExtreme was niet in staat om de dongle te leveren. Wat is er aan de hand? In Nederland blijken de dongles niet (via internet) te koop (ik heb één shop gevonden die een oud model kan leveren - dat in recensies afgekraakt wordt op latency). Ik staak deze actie en wacht op de zich nog altijd blijven ontwikkelende Google Chromecast (of niet?).

3 opmerkingen:

  1. 5 januari 2014 .... nog steeds geen post. Duurt wel erg lang. Ik heb een trace id maar die geeft geen locatie. Wel geeft de site aan dat ik nog 12 dagen geduld moet hebben (voordat ik mag reageren naar de verkoper). Zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eindelijk bericht (nav een refund aanvraag van mijn kant) "because of badly damaged the parcel was returned to us". Of ik een alternatief wil bestellen want dit device is niet meer in voorraad. OK, daar gaan we weer .... (nu Miracast dongle, bluetooth muis & toetsenbord).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien een oliedomme vraag maar wat nou als je gebeld wordt?

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen